Sprawdź, jak przewozić rower, aby uniknąć mandatu!

Sprawdź, jak przewozić rower, aby uniknąć mandatu!

Przewożenie roweru w bagażniku samochodu bywa niekomfortowe. Wymaga złożenia tylnych foteli, więc znacznie ogranicza przestrzeń i nie pozostawia miejsca na wygodną podróż dla więcej niż dwóch osób. W razie wypadku niezabezpieczony rower może stać się śmiertelną pułapką dla kierowcy i podróżującego z nim pasażera. Na szczęście istnieją sposoby transportu sprzętu sportowego na zewnątrz kabiny samochodu. Aby podróż minęła komfortowo i w zgodzie z zasadami ruchu drogowego, zapoznaj się z naszymi radami.

Dlaczego przewóz roweru wewnątrz samochodu nie jest zalecany?

Wielu kierowcom zdarza się przewozić rower w kabinie auta. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Przede wszystkim znacznie ogranicza przestrzeń – tylna kanapa musi być złożona, więc utrudnia podróż. Nie najlepiej wpływa też na bezpieczeństwo osób podróżujących tak zapakowanym samochodem. W razie gwałtownego uderzenia rower może się przemieścić i uderzyć w głowę osoby znajdującej się na przednim siedzeniu, czego skutki mogłyby być śmiertelne. Częstym problemem, jaki nastręcza taka metoda transportu, są też uszkodzenia tapicerki lub jej zabrudzenia – szczególnie gdy nie masz czasu oczyścić roweru, a dopiero zjechałeś nim z błotnistych lub górskich tras.

Jak legalnie przewozić rower samochodem?

Marzysz o aktywnym urlopie na dwóch kółkach? Istnieją trzy sposoby na legalne przewożenie roweru samochodem. Podpowiadamy, jakie są ich wady i zalety, i jak dopilnować, aby transport jednośladu przebiegł zgodnie z prawem!

Rower przewożony na dachu auta

Dach samochodu umożliwia przewiezienie kilku rowerów jednocześnie. Jeśli decydujesz się na tę formę transportu, Twoje auto musi mieć relingi dachowe lub bagażnik bazowy, na których będzie możliwy montaż bagażnika rowerowego przy użyciu określonych przez producenta adapterów. To rozwiązanie, jak każde, ma plusy i minusy. Przede wszystkim dzięki specjalnemu zabezpieczeniu w nowoczesnych bagażnikach pozwala uchronić rower przed kradzieżą. Przewożone w ten sposób jednoślady nie przesłaniają widoczności ani nie rysują lakieru, jednak samo ich zamocowanie na tej wysokości jest mało wygodne. Planując trasę, pamiętaj, że z tak zastawionym dachem często nie wjedziesz na parking podziemny i konieczne będzie ograniczenie prędkości, bo samochód może mniej stabilnie poruszać się po drodze podczas silnych podmuchów wiatru.

Montaż bagażnika rowerowego na tylnej klapie samochodu

Bagażnik mocowany na tyle pojazdu pozwoli bez przeszkód przejechać autem przez zadrzewioną aleję – pozotający na nim rower nie zahaczy o nisko rosnące gałęzie – i wjechać na każdy podziemny parking. Przewożąc w ten sposób rower, musisz jednak często spoglądać w lusterka boczne i zachować ostrożność w wąskich uliczkach. Ściśle trzymaj się instrukcji używania bagażnika – jeśli system jest dostosowany do konkretnej liczby rowerów, nie przeładowuj go, bo odkształcisz klapę.

Wykorzystaj hak i nie złam prawa

Jeśli auto ma na wyposażeniu hak holowniczy, możesz zamocować na nim specjalną platformę. Tego typu nowoczesne bagażniki rowerowe mają dodatkowe oświetlenie i wydzielone miejsce na tablicę rejestracyjną, wymagane przez przepisy. Aby transport roweru był w pełni legalny, światła i numery rejestracyjne muszą być widoczne. Ponieważ stelaż na haku i przewożony na nim rower je przesłaniają, na Tobie spoczywa obowiązek wyrobienia trzeciej tablicy i zamocowania jej w wyznaczonym do tego miejscu. O tym, jak dostosować się do przepisów ustawodawcy, piszemy w dalszej części artykułu.

Platforma na hak ma swoje zalety. Przewożony na niej rower nie zwiększa oporu powietrza, więc jazda przebiega płynnie. Zapewnia też lepszą widoczność niż wyżej wymienione rozwiązania.

Zmiany w przepisach dotyczących przewożenia rowerów

Do 2016 roku nie istniały żadne przepisy, które odnosiłyby się do transportu rowerów na platformie montowanej na haku holowniczym. Kwestia bezpieczeństwa pozostawała w tym aspekcie zaniedbywana. Obecnie kierowcy muszą dostosować się do jasno określonych zasad. Po pierwsze: tylnej tablicy w żadnym razie nie wolno odkręcać i przekładać, dlatego dodatkową tablicę należy wyrobić w wydziale komunikacji i osadzić ją na platformie, dzięki czemu będzie widoczna. Po drugie: światła na bagażniku rowerowym muszą być sprawne, więc przed zakupem tej konstrukcji upewnij się, że ma ona 13-pinową wtyczkę. Wczytanie się w specyfikację bagażnika jest konieczne, bo do dziś w niektórych sklepach można natrafić na modele z 7-pinową wtyczką, na których oświetlenie nie zadziała. A za niedostosowanie się do przepisów możesz otrzymać mandat do 500 złotych!

Jak legalnie dorobić hak?

Jeśli Twoje auto nie ma haka, zawsze możesz go dorobić! Ponieważ jego montaż zwykle wiąże się z wywierceniem otworu i dostosowaniem instalacji elektrycznej, która pozwoli na korzystanie ze świateł znajdujących się na bagażniku, warto to zadanie zlecić doświadczonemu mechanikowi. A po wszystkim zalegalizować hak w Stacji Kontroli Pojazdów – koszt to około 35 zł. Gdy diagnosta upewni się, że hak został poprawnie zamontowany, otrzymasz od niego kwit, który pozwoli na dokonanie odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym i w karcie pojazdu – w tym celu wybierz się do wydziału komunikacji w Starostwie Powiatowym.

Podróżuj komfortowo!

Bez względu na to, czy decydujesz się przewieźć rower na dachu, na specjalnym systemie nośnym na tylnej klapie czy na platformie zamocowanej na haku, masz możliwość komfortowej podróży z rodziną lub znajomymi. Wygląd bagażników umożliwiających transport rowerów na ogół dobrze współgra z designem aut nowej generacji. Nowoczesne konstrukcje przeznaczone do montażu na tyle samochodu z powodzeniem mogą być montowane na różnych typach nadwozia, a dzięki specjalnemu mechanizmowi umożliwiającemu ich odchylenie nie blokują dostępu do wyposażenia bagażnika wewnątrz auta. Dzięki temu bez trudu znajdziesz rozwiązanie w pełni dopasowane do swoich potrzeb i oczekiwań. Przy wyborze modelu zwróć uwagę na liczbę rowerów możliwych do przewiezienia i – w przypadku konstrukcji na tył samochodu – ładowność, między innymi po to, by zapobiec ewentualnym odkształceniom klapy. I nawet gdy nie zamierzasz korzystać z tego rodzaju bagażnika zbyt często, zainwestuj w porządną konstrukcję, bo słaba jakościowo już po kilku użyciach może być wyeksploatowana i nie zapewniać stabilnego podparcia.

Jesteś gotów na podbój tras rowerowych? Jeśli wciąż rozglądasz się za bagażnikiem do przewożenia sportowego sprzętu, koniecznie odwiedź sklep Nocar.pl. Z nami przygotujesz swój samochód na każdą podróż!

Źródło zdjęć: shutterstock.com, nocar.pl

Kategoria: Auto

Dodaj komentarz