Stosowane dawniej w samochodach sztywne koła zamachowe odeszły już dziś do lamusa. Musiało się tak stać wobec rozwoju technologicznego motoryzacji, a konkretnie wzrostu mocy silników montowanych w samochodach. Coraz mocniejsze jednostki napędowe wytwarzały wciąż większe wibracje i drgania, a tradycyjne sztywne koła zamachowe nie radziły sobie z ich tłumieniem. Ich miejsce w układach przeniesienia napędu zajęły więc stopniowo bardziej zaawansowane dwumasowe koła zamachowe. Wciąż częściej kojarzą się nam one z pojazdami wyposażonymi w silniki diesla, w których już od lat są montowane właściwie bez wyjątku, ale obecnie także wiele pojazdów z silnikiem benzynowym zawiera popularne „dwumasy”.
Skąd się wzięło dwumasowe koło zamachowe w samochodach?
Problemy sztywnych kół zamachowych z tłumieniem drgań wynikały z tego, że odpowiedzialna za to w tamtych konstrukcjach była wyłącznie tarcza sprzęgła. Musiała ona więc spełniać jednocześnie dwa zadania, bo oprócz tłumienia drgań skrętnych wykonuje przecież swoje podstawowe zadanie, czyli przeniesienie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów.
Ale wobec stale rosnących mocy silników sama tarcza sprzęgła nie była w stanie radzić sobie ani z łączeniem tych dwóch zadań, ani od pewnego momentu również z samym tłumieniem drgań. Współczesne silniki mają bowiem to do siebie, że w trakcie jazdy następują skokowe wzrosty ich obrotów. To zaś jest bardzo dużym wyzwaniem dla układu napędowego. Właśnie po to, by temu wyzwaniu sprostać, powstało nowe rozwiązanie technologiczne w postaci kół dwumasowych.
Jak działa koło dwumasowe?
W czym koło dwumasowe jest lepsze od sztywnego koła zamachowego? Przede wszystkim posiada większe sprężyny, które pozwalają znacznie skuteczniej tłumić wszelkie drgania. Do tego, zostały tu zastosowane dwie masy, czyli dwa odrębne koła, z których jedno współpracuje z silnikiem, a drugie ze skrzynią biegów. Tym samym, można w uproszczeniu powiedzieć, że w całym procesie silnik i skrzynia biegów zostały „odłączone” od siebie, a to sprawia, że na nadwozie pojazdu przenoszone są mniejsze drgania. Dzięki temu cały układ przeniesienia napędu na czele ze skrzynią biegów jest lepiej chroniony i narażony na mniejsze obciążenia. A jednocześnie tarcza sprzęgła nie jest już obciążona zadaniem tłumienia drgań, dzięki czemu może przenosić znacznie większy moment obrotowy.
Jak jest zbudowana dwumasa?
Jak wspomnieliśmy powyżej, koło dwumasowe składa się z dwóch odrębnych mas. Ta pierwsza znajduje się przy wale korbowym i bezpośrednio jest połączona z rozrusznikiem. Druga jest połączona z pierwszą przy pomocy łożysk, a pomiędzy obiema masami znajdują się sprężyny i specjalne talerze tworzące tłumik drgań skrętnych, który wpływa na obniżenie stopnia wibracji. Cała konstrukcja jest bardzo elastyczna, a dzięki dużej wytrzymałości sprężyn obie masy mogą mocno skręcać się względem siebie bez uszkodzenia całego mechanizmu.
Działanie koła dwumasowego podzielone jest na dwie części. W pierwszej sprężyny miękkie znajdujące się w tłumiku drgań zapewniają płynne uruchamianie i wyłączanie silnika. A w drugiej działają sprężyny twarde, które niwelują wibracje w czasie samej jazdy.
Znajdź koło dwumasowe do swojego samchodu na www.sprzeglo.com.pl
Korzyści z zastosowania koła dwumasowego
Jakie są największe korzyści z zastosowania koła dwumasowego w samochodzie? Przeciętny pasażer najmocniej odczuwa je dzięki temu, że podczas jazdy przy nagłym wzroście momentu obrotowego nie dochodzi do potężnych wibracji pojazdu. Ale takie rozwiązanie ma też bardzo korzystny wpływ na długie i niezawodne działanie układu napędowego samochodu. Wszystko to dzięki znaczącemu zmniejszeniu drgań w momencie załączania się sprzęgła. Dodatkowo znacznie mniej obciążony niż przy starym sztywnym kole jest dziś sam wał korbowy i elementy układu przeniesienia napędu znajdujące się za skrzynią biegów. Koło dwumasowe pozwala także komfortowo prowadzić coraz popularniejsze na rynku samochody o mniejszej pojemności silnika, ale dużej jego mocy. Dzięki niemu nie dochodzi do gwałtownych drgań podczas prowadzenia takiego pojazdu, a co za tym idzie obniżany jest poziom hałasu.
Najważniejsze zasady jazdy z kołem dwumasowym
Koło dwumasowe często ulega awariom, na co wpływ ma również nieprawidłowe prowadzenie samochodu z tym elementem w układzie przeniesienia napędu. Można wydłużyć jednak jego żywotność, stosując się do kilku podstawowych zasad. W sprawnym działaniu dwumasy na dłużej pomogą:
- delikatne używanie sprzęgła – płynne puszczanie pedału podczas ruszania i zmiany biegów, a także oszczędne korzystanie z jazdy na półsprzęgle,
- płynne, delikatne ruszanie spod świateł – ostre ruszanie negatywnie wpływa na wszystkie podzespoły zamontowane w samochodzie, także na koło dwumasowe,
- unikanie jazdy na zbyt niskich i zbyt wysokich obrotach, które wpływają negatywnie na wszystkie elementy układu przeniesienia napędu,
- zapalanie i gaszenie silnika z wciśniętym sprzęgłem – momenty uruchamiania i wyłączania silnika są najbardziej wymagającymi dla koła dwumasowego, stąd warto odłączać je od skrzyni biegów przez wciśnięcie pedału sprzęgła,
- rzadkie hamowanie silnikiem – przy hamowaniu silnikiem obroty mogą spadać poniżej 1 500 RPM, co nie wpływa korzystnie na dwumasę.
Warto dbać o dwumasę
Wielu kierowców narzeka na koła dwumasowe właśnie ze względu na ich awaryjność. Zwłaszcza że nie są to elementy najtańsze, a w dodatku przy ich uszkodzeniu nie ma raczej sensu próba regeneracji. Trzeba zdecydować się na wymianę, co wiąże się z dość czasochłonną i niestety kosztowną naprawą. Tym bardziej więc warto starać się, by dwumasa w naszym pojeździe mogła służyć jak najdłużej. Odpowiednia eksploatacja może znacząco poprawić jej żywotność, a znane są przypadki, w których na fabrycznie nowym kole dwumasowym dało się przejechać łącznie nawet kilkaset tysięcy kilometrów.
Dodaj komentarz