Kleje jednoskładnikowe poliuretanowe do klejenia dużych elementów samochodowych

Kleje jednoskładnikowe poliuretanowe do klejenia dużych elementów samochodowych

Klejenie dużych elementów samochodowych, wymaga zastosowania specjalistycznych substancji klejących. Trwałość uzyskanych w ten sposób wiązań, nie może być w żaden sposób kwestionowana. Co więcej – musi być ona zachowana również w przypadku oddziaływania wilgoci i niektórych związków chemicznych, gdyż ich obecność w otoczeniu samochodu jest czymś oczywistym.

Zastosowanie klejów jednoskładnikowych w motoryzacji

W motoryzacji szczególną rolę odgrywa klej poliuretanowy, jednoskładnikowy. Substancja ta – ze względu na swoje właściwości – sprawdza się zwłaszcza w klejeniu przedmiotów narażonych na silne przeciążenia. Przykładem takiego kleju jest Sikaflex252, który można nakładać na powierzchnię metali, drewna (mowa tu zwłaszcza o anodowanym aluminium), blachy stalowej, a także bezpośrednio na powłoki malarskie. W tym ostatnim przypadku dużą skutecznością (i popularnością) wyróżniają się systemy dwuskładnikowe. Dzięki temu powierzchnia farby lepiej wiąże powierzchnię kleju.

Używanie kleju Sikaflex252 do samochodu na powierzchniach z tworzyw sztucznych, nie zawsze jest w pełni uzasadnione. Problemem jest sama struktura tych tworzyw, które bardzo często są podatne na pękanie wywołane przez wewnętrzne naprężenia. Dlatego w przypadku takich zastosowań, należy przed aplikacją kleju, zapoznać się z opinią producenta. Przed nałożeniem kleju warto też przeprowadzić – o ile to możliwe – testy wytrzymałościowe.

Cechy dobrego kleju – co warto o nich wiedzieć?

Dobry klej poliuretanowy do komponentów samochodowych, powinien – zgodnie z zaleceniami serwisantów – posiadać szereg cech, zapewniających mu odpowiednią trwałość. Mowa tu przede wszystkim o:

– wysokiej odporności na bezpośrednie działające naprężenia dynamiczne, co w przypadku samochodu, ma wręcz ogromne znaczenie,

– doskonałym wypełnianiu luk i innych ubytków, które w naturalny sposób pojawiają się w trakcie standardowej eksploatacji wybranego pojazdu,

– zdolności do utrzymania powłoki malarskiej; kleje samochodowe powinny taką cechę posiadać, gdyż w przeciwnym razie pozostawiałyby szpecące plamy,

– zdolności do tłumienia drgań, dzięki której wybrany element jest trwale przymocowany do określonej powierzchni, zachowując trwałość wiązań nawet podczas bardzo dynamicznej jazdy.

Sikaflex252 a jego odporność chemiczna

Na podstawie właściwości kleju Sikaflex252 do samochodu, można dość łatwo wywnioskować, jakie właściwości chemiczne powinien posiadać dobry klej samochodowy.

Po pierwsze – musi być on odporny na działanie wody, w tym również cieczy osadzającej się zimą na komponentach auta. Klej powinien również wykazywać odporność na bezpośrednie działanie wody morskiej, która zawiera rozpuszczone substancje chemiczne. Po drugie – klej ten musi być odporny na działanie roztworów alkalicznych i kwasy (opcjonalnie zasady). Wreszcie po trzecie – musi on znosić działanie substancji organicznych, w tym tłuszczy i olejów roślinnych.

W niektórych przypadkach specjalistyczne kleje motoryzacyjne powinny skutecznie radzić sobie z bezpośrednim oddziaływaniem alkoholi, kwasów organicznych i mineralnych, a także określonych rodzajów paliwa.

Nakładanie kleju do zastosowań motoryzacyjnych

Klejenie dużych komponentów samochodowych, wymaga zastosowania specjalistycznej technologii nakładania kleju. Dzięki temu jakość stworzonych w ten sposób wiązań jest wystarczająca, nawet w przypadku intensywnej eksploatacji pojazdu.

1. Etap 1: przygotowywanie powierzchni

Wybrana powierzchnia pojazdu powinna być kompleksowo przygotowana do nakładania kleju. W tym celu należy ją odpowiednio oczyścić, zwłaszcza w kontekście usuwania tłuszczu, kurzu, pyłu i – rzecz jasna – wilgoci. Służą ku temu specjalistyczne preparaty, których skład jest uzależniony od charakteru podłoża i materiału, z którego został on wykonany.

2. Etap 2: nakładanie kleju

Nakładanie kleju jest najważniejszym etapem procesu klejenia. Podczas aplikacji, należy zwrócić szczególną uwagę na:

– wilgotność powietrza – atmosfera w obrębie której nakłada się klej, powinna być w miarę sucha, dzięki czemu klej znacznie szybciej się utwardza,

– temperaturę otoczenia – dla uzyskania lepszego efektu, klej powinien być nakładany w temperaturze od 15 – około 30 stopni Celsjusza,

– zapylenie – w trakcie klejenia atmosfera powinna być w pełni zabezpieczona przed działaniem pyłów, kurzu itd., niewielkie cząsteczki zabrudzeń, mogą bowiem wpłynąć na zmniejszenie spoistości kleju,

– odpowiednią technikę rozrabiania kleju – zaleca się, by miała ona miejsce w temperaturze pokojowej, dzięki czemu późniejsza aplikacja kleju jest o wiele łatwiejsza.

Uwaga! Podczas nakładania kleju nie można zapominać o zjawisku polegającym na wzroście lepkości substancji w niższych temperaturach otoczenia!

3. Etap 3: oczyszczenie powierzchni

Po aplikacji kleju, należy oczyścić klejoną powierzchnię z wszystkich jego pozostałości. Pierwszym etapem jej oczyszczania jest oczywiście wygładzenie. Powinno ono mieć miejsce, zanim jeszcze klej na danej powierzchni zostanie utwardzony. Dopiero potem należy przystąpić do usuwania jego nadmiaru. Proces ten nie powinien mieć raczej formy oddziaływania mechanicznego. Należy raczej stosować gotowe odczynniki chemiczne, za pomocą których można z łatwością usunąć nadmiar kleju. Dla Sikaflex252 optymalnym removerem będzie Sika® Remover208. Można też stosować inne rodzaje rozpuszczalników, ale ich działanie należy uprzednio przetestować.

Aplikacja kleju a zachowanie higieny

Podczas aplikowania jednoskładnikowych klejów do dużych komponentów samochodowych, zawsze należy pamiętać o utrzymaniu odpowiedniej higieny. Stosowne prace należy wykonywać w odzieży ochronnej. W przypadku kontaktu kleju ze skórą, należy jak najszybciej zmyć go z jej powierzchni ciepłą wodą z mydłem. Skórę eksponowaną na działanie kleju, należy po jego usunięciu poddać kilkudniowej obserwacji.

Podsumowując, klejenie dużych komponentów samochodowych wymaga zastosowania środków, które nie tylko zapewnią optymalne i trwałe wiązania, ale też zwiększą ich odporność na działanie przeciążeń mechanicznych.

Kategoria: Warsztat

Dodaj komentarz